Näkökulman muutos- helppoa!

Olen ottanut tänä syksynä aktiiviseen käyttöön toimintatavan, jonka olen tiedostanut jo pitkään. Aiemmin en ole jostain syystä niin painokkaasti yrittänyt sitä soveltaa käytäntöön. Yksinkertaistan ajatukseni nyt seuraavaksi.

Olen miettinyt, miksi ihmiset kotona, ystävyyssuhteissa ja töissä käyttäytyvät joskus niin oudosti. Suorastaan ärsyttävästi välillä. Kuinka joku voi tehdä noin? Miksi se nyt noin sanoi? Mitähän tuo tarkoittaa? Miten tuota nyt ei voi huomata? Onko tässä nyt jotain pielessä ja tekeekö toistenkin lapset näin?

Taannoin lueskellessani ymmärsin viimein ajatella, että ehkä nämä ihmiset, esimerkiksi omat lapset, eivät teekään kaikkea minua ärsyttääkseen. Ehkä he eivät ajattele minua koko ajan oikeastaan ollenkaan. Jospa he tekevät asioita omista näkökulmista lähtien, heidän osaamisellaan, kyvyillään ja tavoillaan. Olemme erilaisia havaitsijoita, eri asiat ovat meille tärkeitä ja tunnemme myös yksilöllisin tavoin asioita kohtaan. Suhtaudumme omalla tavallamme tapahtumiin, toisiin ihmisiin ja arvotamme asioita erilaisesta näkökulmasta. Herkistymme asioille omalla tavallamme.

Lapsilla nämä kaikki ominaisuudet hakevat muotoaan. Kuitenkin tunnistan omista kouluikäisistä lapsistani jo selkeästi, millaisia asioita he arvostavat, mikä kiinnittää heidän huomionsa ja mitä he eivät yksinkertaisesti vielä hahmota syystä tai toisesta. Nämä taidot ja taitamattomuudet eivät kuitenkaan liity mitenkään minun ärsyttämiseen.


Näinhän se on. Minkä takia tämä yksinkertainen oivallus jää kuitenkin aika monelta kokematta? Tiedän monia, jotka edelleen kamppailevat sen asian kanssa, että toiset ihmiset eivät vaan käsitä ja ovat aika omituisia monessa suhteessa ja jättävät sukkiaan levälleen ihan vain heidän kiusakseen. 

Minua tämä yksinkertainen panostus on auttanut jo paljon. Kun meinaan kiukustua lapsille tai joskus vaikka kaverillekin, otan takapakkia ja yritän pohtia, mistä vinkkelistä tuo toinen ihminen nyt toimi kuten toimi. Yleensä ihmisten toimille löytyy jokin syyn. Riippuen sen vakavuudesta, laadusta tai häiritsevyydestä voi sitten miettiä omaa suhtautumista. Suunnitella omat sanomiset ja mahdollisen asiaan puuttumisen.

Kannattaa kokeilla! Lempeitä syyspäiviä!

p.s. alla oleva kuva on viime syksyltä. Kaipaan jo kovasti kirpeitä aamuja ja ruskan sävyjä.







Kommentit

Taina sanoi…
Kiva blogin nimi historiallisuudessaan ja hyvä aihe tämä, että muut eivät tee tekemisiään sinun tai minun näkökulmastani.