Elosuoja

Blogin nimi juontaa juurensa mummun pihapiirissä sijainneesta rakennuksesta, jossa vanhaan aikaan säilytettiin puimatonta viljaa. Minulle tämä sana merkityksineen on lapsuudesta tuttu mutta synnyttää myös hyvin paljon erilaisia mielleyhtymiä.

Puimaton vilja, vielä keskeneräinen mutta todella ravinteikas. Kuten ihminen ja hänen tarinansa, usein sekin keskeneräinen mutta sitäkin rikkaampi ja ennen kaikkea kehittämiskelpoinen. Jokaisella meillä on oma tarinamme. Miten siitä saisi valjastettua toimivan voimavaran, kuinka seistä rohkeasti oman tarinansa takana ja elää täyteläistä elämää? Yksi hyvin tärkeä askel on tutustua siihen tarinaan. Itsetuntemus on avain henkisen hyvinvoinnin saavuttamiseen ja ylläpitämiseen. Kuulostaa helpolta, ja sitä se lopulta onkin, kun ryhtyy toimeen vaikkapa heti. Minulle luontevin tapa on ottaa kynä ja paperia, kirjoittaa liiat ajatukset mielen päältä. Samalla kun tulee luoneeksi lisätilaa uusille ajatuksille, kirjoittaminen helpottaa oman sisäisen maailman jäsentämistä ja moni asia voi tuntua selvemmältä. Kirjoittamalla oppii itsestään aivan itsestään. Kysy itseltäsi: kuka minä olen? ja kirjoita vastaus liikaa pohtimatta. Olen melko varma, että jo tämänkaltainen pieni harjoitus yllättää.  


Kommentit